Saját szerkesztett kép

Mondj Nem-et!

Tudom, hogy nem olyan egyszerű Nem-et mondani valakinek, vagy valamire. Tényleg legyen az bármilyen kérés, családi összejövetel, baráti találkozás, egy rendezvény, meghívás, és mennyi mindent tudnánk ugyebár ide sorolni, kivéve a munkahelyet azért sajnos nem és ez ellen nem tudunk ellenkezni, hacsak nem vagy a magad főnöke, vagy nincs saját vállalkozásod.

Manapság nagyon sokan vagyunk úgy, hogy egyszerűen nem tudunk a kéréseknek vagy csak úgy az összejöveteleknek nemet mondani, pláne ha nincs is kedvünk hozzá. Ezt sajnos a legtöbbünknek biztosan nem tanították meg gyerekként, hiszen az otthonról hozott “szabályokba” voltunk mindig is belekényszerülve, mint például nem jöhettél el az asztaltól, ha már megetted a saját ételedet és próbáltál engedélyt kérni, hogy elmehetsz-e játszani? A gyakori válasz az volt hogy, Nem kisfiam/kislányom mi még étkezünk várd meg a többieket is, hogy befejezzék. Vagy volt biztos olyan is néhányunknál, hogy semmi kedved nem volt az egész családi dologban részt venni vagy elmenni kirándulni, de elrángattak annak ellenére is, hogy meg sem kérdeztek téged mit szólsz, van-e kedved egyáltalán. Ha meg is kérdeztek vagy mondtad, hogy neked nincs kedved/hangulatod, akkor is muszáj vagy nem maradhatsz otthon volt a leggyakoribb válasz a szüleidtől. Ismerős? Gondolom igen, főleg annak, akinek gyakran volt ilyesmiben része.

Kényszer, stressz, fognak-e engem akkor is szeretni és kedvelni?
Sajnos van ilyen is, amikor a stressz és a kényszer miatt sem mersz Nem-et mondani másoknak, mert stresszként és kényszernek érzed és nem merünk olyankor ellene menni a dolgoknak. Illetve az is bennünk van ilyenkor és sajnos ez is gyakori az a túl sok aggodalom, stressz valamint a megfelelési kényszer is kiváltja azt, hogy meg akarsz másoknak megint felelni és hogy fognak-e ezután kedvelni vagy szeretni.

Szerintem azt hogy szeretnek vagy kedvelnek-e minket nem kéne hogy ezen múljon, mert hogy te visszautasítasz valakit, vagy akár egy lehetőséget vagy egy meghívást, bármi is legyen az. Sokszor nem értékelik az eddig tett segítséged, azt hogy már hányszor tettél a kedvükre, ezt kéne figyelembe venniük pedig, és nem csak folyton követelőzni, nyomást helyezni rád. Igenis jogod van ahhoz, hogy nemet mondj! Plusz, tanuljuk meg nyugodtan, higgadtan átgondolni ezeket és ne érezzük tehernek vagy stressznek, de főleg ne legyen lelkiismereti furdalásunk emiatt. Pluszban, ne akarjunk mindenkinek megfelelni és mindenki elvárásait teljesíteni, meg azt nézni hogy ha elutasítjuk akkor fognak-e minket szeretni továbbra is.

És ha a lelki terrort használják rajtam?
Azt kell mondjam, hogy ez igen jól bevált trükk annak, aki ezt használja ellenünk, hogy még csak véletlenül se kelljen neked Nemet mondanod bármire is. Vannak akik sajnos nem veszik észre, hogy bizony azt alkalmazza éppen, nem mindenki van tudatában. Érdemes erre felhívni az illető figyelmét is, hogy ne csinálja és ne is folytassa ezt, mert ez neked kellemetlen és árt vele. Ezt én is megtapasztaltam sajnos, hogy valaki ezt tette velem évekig, akkor sem akarta elismerni amikor ezt felhoztam, ő csak tagadta. Arra is felhívnám a figyelmeteket, hogy ez családban is megeshet, sajnálatos módon.

Nem szabad hagyni hogy helyettünk döntsenek! Figyeljünk oda, amikor az illető már zsarolni, vagy olyan hangsúllyal mondja nekünk a dolgokat és hogy nagyon nyomatékosan hangsúlyozza a pl: Miért nem? Vagy a nevedet máshogy kezeli/ejti ki mint eddig. De az is egy jel, hogy már egyből elkezdi sajnáltatni magát, mert te nem mész el, nem teszed meg azt amit mond, amit ő akar. Rád akarja erőltetni akkor is amit te nem szeretnél, hiába mondtál már nem-et. 

Ki kell tartanunk és majd csak megunja. A legjobb döntés, hogy ha már nem laksz otthon, akkor kinyomod a telefont/videóhívást. Nem vagy tárgy, se nem kell végig hallgatnod a ő bajait, főleg hogy ha felhoz olyan dolgokat, hogy te milyen is vagy, elhord mindennek. 

Hogyan tudok Nem-et mondani? Hogyan tudom ezt megtanulni?
-Először is, gondolj magadra is! Nem szabad túl vállalnod sem magadat! Ne akard mindenki elvárását, kérését és egyben meghívását teljesíteni, ha azt Te nem akarod.

-Kérj egy kis időt az illetőtől, hogy ezt át tudjad gondolni, mint amikor azt mondjuk alszunk rá. Ha továbbra is úgy érzed, nincs kedved, hangulatod sem, akkor bátran mondj nemet! 

-Higgadtan, normálisan reagálni ezekre a meghívásokra, kérésekre. 

-Beszélj ezekről nyugodtan valakivel, lehet akár ez a párod is, mondd el neki mit érzel jelenleg és hogy mihez lenne leginkább kedved. 

-Ha valamit nem szeretnél, közöld ezt az illetővel kedvesen, akkor is ha ő megsértődik, megbántódik. 

-Ne azért szeressenek és kedveljenek mert mindenre is igent mondtál eddig, hanem azért aki vagy.

-Neked kell érezned és tudnod mit szeretnél és mihez van főleg hangulatod. 

-Mérlegelj, hogy mit tudsz bevállalni és ami az amit nem. Ne vállaljuk túl magunkat. 

-Fontos a saját lelki és testi egészséged. Ezért figyeljünk már az első jelre is, ha érezzük hogy valamit nem szeretnénk. 

-Tarts ki! Tudom, nem egyszerű kitartani hogy nemet mondtál valamire és könnyen átmegy megadásba a helyzet, megadod neki az esélyt. Ezt ne! Tartsunk ki a döntésünk mellett! 

-Ha van gyereked, őt is tanítsd meg arra hogy bátran mondjon másoknak nemet, olyan dolgokra amihez nincs kedve vagy hangulata, pláne akkor ha rosszba akarják belevinni. 

Én hogyan tanultam, kezeltem a Nem szót használni
Nos, először is nagyon nem egyszerű dolog ez a Nem szó használata, főleg hogy gyerekkoromban sem tanítottak meg rá engem sem. Nem tudtam én sem honnan induljak neki vagy egyáltalán hogyan utasítsam vissza amit nem szeretnék, főleg hogy tudom az egyik illetőről hogy nagyon könnyen megsértődik és a kora ellenére képes akkora hisztit lecsapni, mint egy kisgyerek. De komolyan, lehet ezen nevetni nyugodtan, de tényleg így van. Akiknek elmeséltem és tudnak róla, egyre inkább nekik is feltűnt a helyzet, hogy ez bizony nekem teher és kiváltotta belőlem a stresszt, folyton azon aggódtam, hogy mit fognak szólni mások. Amit “imádtam/imádok” mai napig, hogy full könnyen meg tud sértődni, és majd nem sokkal későbbi próbálkozások után elkezdi alkalmazni a jól bevált trükköt, igen a lelki terrort, és ezt a párom is, és a legtöbb barátnőm/barátaim is észrevették és figyelmeztettek engem, hogy ez nem jó irány, főleg nem jó példa. Természetesen én is tudtam ezt, hogy nem jó. De annak idején és akkor nem tudtam ellene mit tenni, de már igen.


Hogy mit tudtam tenni ez ellen?
Nagyon egyszerű. Nyugodtan és higgadtan közöltem vele, hogy: Ne haragudj, de most nincs kedvem ehhez és hangulatom sem elmenni most. Vagy nincs ehhez most türelmem, szóval most nem. Persze, neki nagyon nem tetszett, hallani lehetett a hangjából is és abból is ahogyan kapásból elkezdett beszélni velem. Természetesen, régen ezt nagyon stresszesen, nem jól kezeltem, mert nem tudtam akkor még nemet mondani, ráadásul ha nemet mondtam, automatikusan jött a megfelelési kényszer és a “mit fognak szólni?”, na és persze egy jó nagy adag stressz, idegeskedés. Eltartott egy jó darabig, mire rá szoktattam magamat és a gondolataimat is, valamint gyakoroltam sokszor a Nem szó használatát magamban. Jó, persze nem kell itt arra gondolni, hogy most nem normálisak módjára mondtam magamba folyamatosan, hanem csak így lelkileg készültem rá. Illetve az is jót tett nekem, hogy először ezt megbeszéltük a párommal, és a barátnőimmel is tudtam beszélni erről. Így aztán szépen, lassan és fokozatosan lecsökkentek ezek a dolgok bennem, legközelebb már minden nélkül és lelkiismereti furdalás nélkül tudtam Nem-et mondani, akkor is miután neki nem tetszett és próbálkozott. Kitartottam és erősebb lettem általa és sokkal felszabadultabb lettem.

 

Tartsunk ki a döntéseink mellett!

Te mire mondtál utoljára Nem-et?
Hogyan tanultál meg Nemet mondani?
Mikor sikerült kitartanod a saját döntésed mellett és mertél végre Nemet mondani?

 

Klaudi